2015. március 31., kedd

A mi húsvéti kalácsunk

Egy újabb mérföldkő az életemben. Mármint az, hogy kalácsot sütöttem. Na jó. Sütöttünk. Merthogy Andival ketten készítettünk. A munkamegosztás igazságos volt, ugyanis én dagasztottam a tésztát, formáztam a cipókat, dédelgettem, gyurmáztam, Andi pedig a fonatokat készítette. Aztán újra kelesztetettünk, vártunk, és bíztunk benne, hogy olyan szépek lesznek mint amilyennek elterveztük őket. Megérte beletenni a szívünket és a lelkünket, mert a végeredmény minden várakozásunkat felül múlta. Ugyan a fonatok egy kissé elszakadtak egymástól a sütés végére, de attól még nagyon büszkék voltunk a MI ELSŐ KALÁCSUNKRA. Anyukámnak küldtem először fényképet róla, hogy "meózza" le, -legalábbis kép alapján- hiszen az Ő kalácsát vettem alapul. Csak halkan jegyzem meg, hogy azért az Ő kalácsát nem tudtuk felülmúlni.
Alapul vettem még az előző nap Havas Dóra (Street Kitchen) által készített kalácsokat is, így nálunk is készült kalácskoszorú tojással a közepén. Maga a kalácstészta nem volt se nem édes, se nem sós, valahogy sikerült eltalálni az arany középutat. Ezután már biztos, hogy én sem vetemedek rá a bolti kalácsra, illetve egy esetet kivéve. Mindenkinek ajánlom, ha Ausztriában jár és betér valamelyik nagyobb áruházba, akkor feltétlenül vegyen ÖLZ kalácsot.  
Húsvétig még van pár nap, szerintem érdemes megsütni mindenkinek a saját kalácsát, legyen az sós vagy édes, töltött vagy töltetlen. Mert mégis csak az az igazi.




Anyukám kalácsa :)

 

Hozzávalók (1db 3-as fonatú, és 1db koszorúhoz):

- 500g liszt

- 2 dkg friss élesztő

- 4 dcl. tej

- 2 tk. cukor

- csipet só

- mák

- 4 db -lehetőleg házi- tojás (1 egész + 1 sárgája + 1 a kenéshez + 1 a koszorú közepére)



Elkészítés:

Az élesztőt kevés cukorral langyos tejben futtassuk fel. Egy kelesztő/dagasztó tálba a lisztet a cukorral, sóval keverjük össze majd öntsük hozzá a tejet, adjuk hozzá egy egész + egy másik tojás sárgáját, végül a felfuttatott élesztőt. Alaposan dagasszuk össze, majd meleg helyen kb. 40 percig kelesszük. Ez idő alatt nem fog ugyan nagyon megkelni, de ez most nem is cél. Egy lisztezett deszkára borítsuk ki a tésztát, osszuk el 5 egyforma részre, majd puffancsokat formázzunk. (A koszorú formájú kalácshoz 2 db, míg a hagyományos kalácshoz 3 db fonatra lesz szükségünk.) Takarjuk le, és kb. 15 percet kelesszük újra. A kelesztés után sodorjunk egyforma hosszúságú fonatokat, és fonjuk meg a kalácsokat. Tegyük át a hagyományos kalácsot egy őzgerinc formába. A koszorú formájút egy kerek, sütésálló formára helyezzük, és a közepébe helyezzük a tojást, ami a sütőben a kaláccsal együtt fog megsülni. Kenjük le tojással a kalácsokat, ízlésünknek megfelelően szórjuk meg mákkal, vagy mandulával és 15-20 percig kelesszük újra, végül az előmelegített 180 fokos sütőben 35-40 percig süssük meg.

Tipp:
Készíthetünk édes, vagy sós tölteléket is a kalácsokba, ennek megfelelően korrigáljuk a tészta édes-sós arányát.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése